Balans är förmågan att bibehålla kroppens tyngdpunkt över understödsytan och är beroende av snabb kontinuerlig feedback från visuella (syn), vestibulära (balansorgan) och somatosensoriska systemen (led & muskelfeedback) för att skapa mjuka koordinativa neuromuskulära rörelsemönster (Hrysomallis 2011). Balans delas in i statisk och dynamisk balans.

 

Statisk balans
Statisk balans är förmågan att bibehålla tyngdpunkten över understödytan med minimalt med rörelse.

Dynamisk balans
Dynamisk balans anses vara förmågan att utföra en uppgift genom att upprätthålla eller återfå en stabil position, eller förmågan att återfå balans på en instabil yta med minimalt med överflödig rörelse. Inom skidor handlar det ofta att balansera krafter som påverkar skidåkaren samt att fördela tyngdpunkten korrekt.
Balans är viktig för alla idrotter genom att det är förmågan att samspela och balansera krafterna vi utsätt för i. Felhantering av krafterna kan ge en dålig prestation, att vi åker ut eller i värsta fall skadar oss (Hrysomallis 2011, Zemkova 2013, Lesinski, Hortobagyi et al. 2015).

Balans i utveckling
Barnets balans är under konstant utveckling från födsel där alla rörelser som barnet lär sig ska balanseras upp. Som beskrevs under avsnittet stabilitet påverkar barnets stabilitet och balans till stor del av dess kroppsproportioner där det relativt stora huvudet flyttar tyngdpunkten uppåt vilket försvårar för balansen. Barnet bör utsättas för många olika rörelseuppgifter för att lära sig att anpassa sina rörelser och kunna upprätta balans i många olika typer av rörelser, underlag och hastigheter. Den aktiva leken är en naturlig del att utveckla balans.

Tester för balans
Balans kan testas på många olika sätt, ett vanligt fälttest är SOLEC där individen står på ett ben med armarna korsade över bröstet och blundar. Målet är att kunna stå en minut utan att falla eller att förflytta sig för mycket.
På elitnivå testar vi inom alpint balans via olika tester på kraftplatta som kan mäta förflyttningen av tryckpunkten och således kvantifiera balansen.
Statisk balans testas genom att en individ står med två ben på en kraftplatta och blundar i en minut samt enbenstående under en minut med ögonen öppna.
Dynamisk balans testas genom genom nedhoppstest med stabilisering där en individ hoppar ner från en 30 cm box och landar på ett ben.
Testbeskrivning: 

Statisk balans                                                                          Dynamisk balans

Träningsbarhet

Balans tränas genom att utmana balansinnet. Balansorganet i innerörat känner av position, rörelsehastighet och acceleration av huvudet. Syn och hörsel skickar information till hjärnan som sedan tolkar informationen och skickar vidare till muskeln och initierar nödvändig kontraktion. Feedback skickas från musklerna tillbaka till hjärnan och rörelsen anpassas.

Inom balansträning kan man exempelvis börja med övningar som involverar båda benen för att sedan, när atleten klarar av övningen med god kontroll, fortsätta med ett ben. Vidare kan man ändra underlaget, utföra övningen med slutna ögon och lägga till olika rörelsemönster med syfte att skapa ytterligare utmaning för atleten. Anaeroba tester har visat sig påverka balansen hos yngre atleter (Steinberg, Nemet et al. 2016) och effekten antas vara densamma hos elitidrottare (Hrysomallis 2011). Det anaeroba arbetet inom skidåkning producerar trötthetsämnen i kroppen och det är därmed även viktigt att öva på balansförmåga även när man är trött.

Balansträning har visat sig ha god effekt på balansförmåga, oavsett om det är statisk eller dynamisk balans hos såväl vältränade och elitidrottare (Lesinski, Hortobagyi et al. 2015) och bör därför implementeras i åkarens träningsprogram (Anderson and Behm 2005, Hrysomallis 2007, Hrysomallis 2011, Paillard 2014, Zemkova 2014, Behm, Muehlbauer et al. 2015, Lesinski, Hortobagyi et al. 2015, Lesinski, Hortobagyi et al. 2015, Kummel, Kramer et al. 2016, Steinberg, Nemet et al. 2016, Donath, Roth et al. 2017, Song, Rhodes et al. 2017) .

 

Referenser

ARTIKLAR

BALANCE ABILITY AND ATHLETIC PERFORMANCE.

DOSE-RESPONSE RELATIONSHIPS OF BALANCE TRAINING IN HEALTHY YOUNG ADULTS: A SYSTEMATIC REVIEW AND META-ANALYSIS.

SPORT-SPECIFIC BALANCE

SLACKLINE TRAINING (BALANCING OVER NARROW NYLON RIBBONS) AND BALANCE PERFORMANCE: A META-ANALYTICAL REVIEW

RELATIONSHIP BETWEEN BALANCE ABILITY, TRAINING AND SPORTS INJURY RISK

BALANCE TRAINING DOES NOT ALTER RELIANCE ON VISUAL INFORMATION DURING STATIC STANCE IN THOSE WITH CHRONIC ANKLE INSTABILITY: A SYSTEMATIC REVIEW WITH META-ANALYSIS

PHYSIOLOGICAL MECHANISMS OF POST-EXERCISE BALANCE IMPAIRMENT

SPORT-SPECIFIC BALANCE DEVELOPS SPECIFIC POSTURAL SKILLS

SPECIFICITY OF BALANCE TRAINING IN HEALTHY INDIVIDUALS: A SYSTEMATIC REVIEW AND META-ANALYSIS

THE IMPACT OF INSTABILITY RESISTANCE TRAINING ON BALANCE AND STABILITY

EFFECTS OF STRENGTH TRAINING USING UNSTABLE SURFACES ON STRENGTH, POWER AND BALANCE PERFORMANCE ACROSS THE LIFESPAN: A SYSTEMATIC REVIEW AND META-ANALYSIS