Kring varje idrottare finns en supportstrukur av ledare, tränare, tekniker, rådgivare, familj. Alla i denna sfären påverkar idrottaren prestation
Gruppnivå
Alla människor tillhör olika grupper. En grupp är en samling av människor som integrerar och påverkar varandra och har gemensamma mål. Gruppen existerar under en viss tid och har medlemmar med olika roller. En faktor av betydelse för hur individen blir inkluderad i en grupp är beroende av individens sociala kompetens.
Gruppsammanhållning
Gruppsammanhållning är en dynamisk process med betydelse för gruppens prestation. Processen kan påverkas av formella regler och normer, fysisk avstånd, individernas målsättning, målsättningarnas samstämmighet med gruppens målsättningar och upplevd likhet mellan gruppmedlemmar och ledarskapet inom gruppen.
Ledarskap
Ledarskap kan ses som en komplex och dynamisk process där en individ påverkar en grupp att uppnå ett gemensamt mål. Ledarskapet kan förstås utifrån olika perspektiv såsom fokus på ledarens egenskaper, på ledarens beteende eller på situationen. Nedan visas en modell av ledarskapets dimensioner inom idrott.

Motivationsklimatet:
Resultatorienterat motivationsklimat: Ett klimat som där individens prestation utvärderas utifrån resultat. Resultatorienterat motivationsklimat riskerar att skapa rädsla för misslyckande hos individen vilket i sin tur kan öka känslor av tävlingsängslan och oro. Motivationen blir således beroende av yttre belöningar och inre motivationen minskar.
Processorienterat motivationsklimat: Är ett klimat där individens prestation utvärderas utifrån utveckling och insats. Processorienterat motivationsklimat leder till en lägre prestationsängslan, högre upplevd kompetens och större glädje och tillfredställelse hos individen. Processorienterat motivationsklimat tenderar även att stärka individens inre motivation. Ledare, tränare, lagmedlemmar och föräldrar har en viktig roll i att skapa ett motivationsklimat som uppmuntrar individen att delta med ett fokus på att utvecklas och bli bättre istället för att jämföra sig med andra. Individer med olika målriktning kan uppleva de olika klimateten på olika sätt.

Kommunikation:
Kommunikation är viktigt för att ha en fungerande prestationsmiljö. Kommunikation handlar om att överföra information från en individ till en eller flera andra individer. Lyckad kommunikation kan definieras som en hög effektivitet av informationsöverföring dvs att mottagaren tar in och förstår skickad information. Kommunikation kan vara verbal och ickeverbal. Effektiv kommunikation mellan en sändare och en mottagare bygger bland annat på individernas förmåga att ge varandra feedback, kunna visa empati, lyssna på varandra, kunna öppna sig på ett sätt som passar situationen, kunna bedöma situationen korrekt och kunna styra och använda ett icke verbalt beteende på ett adekvat sätt.

Kommunikationsmodellen är ett sätt att analysera information. Tränaren samlar information kring idrottarens prestation. Informationen filtreras genom olika filter beroende på tränarens representationssystem och bearbetas utifrån tränarens personlighet, värderingar, normer och kunskap. Informationen kodas och i kodningen påverkar informationen. Tränaren kommer vid möte med idrottare plocka fram information från minne, analysera och filtrera ut det tränaren anser är relevant information. Tränaren designar därefter ett informationspaket som skickas mot idrottaren som tar informationen och kör det genom samma processer. Resultatet av kommunikationen är resultatet som påverkar ett beteende. Tränares roll kräver goda kunskaper inom kommunikation så att hen kan kommunicera sin målbild och få idrottaren att anta det önskade rörelsemönster.