Individens sätt att hantera en särskilt stressfylld eller hotfull situation
Coping är kognitiva och beteendemässiga ansträngningar som en person uppbringar för att bemästra de interna och externa krav som i en situation bedöms påfrestande eller överstigande personens resurser. Valet av copingstrategi har visat sig ha stor betydelse för hur väl vi lyckas hantera en stressor, men också för vårt välbefinnande. Utfallet av copingstrategien blir således positivt först när idrottaren lyckas matcha sina copingstrategier med de situationsspecifika stressorerna och på så sätt framgångsrikt lyckas hantera de upplevda interna och externa kraven. Det finns en stor variation till hur en individ bemöter stress men generellt reagerar individen utifrån följande områden.


Figur 7 (Passer and Smith 2009)

Problembaserad Coping: Relaterar till strategier som syftar till aktivt hantera och ändra på situationen och problemet som orsakar stressen eller fly från det. Individen ökar sina ansträngningar, logisk analysera, söka alternativa lösningar och väga dem mot varandra. Ytterligare alternativ är att omstrukturera sina mentala representationer och kognitiva strukturer, använda sig av visualisering, samt söka stöd från andra iform av råd och feedback.
Känslomässig Coping: Relaterar till strategier där den aktiva reglerar känslomässiga responsen till ett problem som orsakar stress. Det handlar om att ändra innebörden av den stressfyllda situationen och reglera de negativa känslorna som situationen skapat. Det kan ske genom användning av humor, att ge utryck för sina känslor, att fokusera på saker som är irrelevant till idrottsprestationen, droger eller att undvika kontakt med andra
Sökande av socialt stöd: Innebär att individen söker socialt stöd för att hantera stress. Det kan vara att få hjälp av andra i form av hjälp och guidning, emotionellt stöd, bekräftelse eller att hitta hjälpmedel för att minska stress.
Konfronterande, eller undvikande strategier (Approach-Avoidance): Ytterligare dimensioner finns av copingstrategier som innebär att en individ kan ha konfronterande eller undvikande beteende strategier. Konfronterande strategi: En individ kan således konfrontera sina känslor genom att omvärdera situationen eller genom att anförtro sig åt en vän eller en tränare. Undvikande strategi: Är när en individ använder sig av förnekande, distraktioner eller önsketänkande för att undvika stressfulla känslor.
Coping och prestation: Problemfokuserade strategier är ofta mest effektiva i situationer där idrottaren kan påverka det som utlöser stressen. De emotionellt inriktade strategierna är istället oftast mer fördelaktiga då stressorer ligger utanför idrottarens påverkansmöjlighet.

Resiliens (Resilience): Förmåga att övervinna negativa effekter som kommer från riskexponering, hantera traumatiska händelser samt undvika negativa konsekvenser associerat med risk. Individer har förmågan att anpassa sig till situationer med extrem stress och press samt att utvecklas genom processen. Samt har färdigheter som hjälper dem att möta och hantera positiva och negativa livshändelser. Färdigheter som associeras med resiliens leder till att människor kan hantera stress bättre och har förmågan att återhämta sig efter motgångar. Det involverar beteende, tankar och handlingar som vem som helst kan lära sig och utveckla.
Relaterade faktorer till resiliens:

  • Personliga tillgångar
    • Erfarenhet: Vana att hantera obehagliga känslor under långa perioder
    • Lärande: Lär sig av och delar med sig av lärdommar och erfarenheter
    • Kompetens: kognitiv förmåga, problemlösningsförmåga, social kompetens, positiv självuppfattning, tillit till sin egen förmåga, en känsla av mening med livet, positiv framtidstro, känsloreglering och humor.
    • Coping: Användning av positiva copingstrategier för att hantera obehagliga känslor
    • Personliga egenskaper: Hängivenhet, uthållighet, mental tuffhet, mognad och optimism samt situationsspecifikt självförtroende (Self efficacy)
  • Tillgångar
    • Socialt stöd: Sociokulturell påverkar iform av socialt stöd eller saknad av socialt stöd

Resiliens tränas upp genom erfarenhet där individen lär sig hantera extrema krav på ett positivt sätt med hjälp av erfarna individer med hög resiliens (Fergus and Zimmerman 2005, Fletcher and Sarkar 2016). Komplexitet och intensitet stegras varav idrottarens resiliens ökar, handledaren guidar individen genom processen.
(Hassmén, Hassmén et al. 2003, Passer and Smith 2009, Weinberg and Gould 2011)