Fysisk kompetens

Träningslära är en blandning mellan kunskap erhållen från forskning och kunskap erhållen från erfarenhet. Idrotten har under hundratals år skapat en träningskultur som är just en blandning av kunskap, tradition och forskning. För att kunna optimera träningen måste vi utvärdera vad vi gör och varför vi gör det. Svaret på frågan varför bör alltid finnas då vi tillämpar en metod även om svaret har med ekonomi, psykologi, biomekanik, fysiologi eller sociologi att göra. Varför är en fråga som utövaren bör ställa till sina tränare ofta för att få en ökad förståelse för de val och prioriteringar som görs kring träningen

Som en introduktion till träningslära används ofta generella träningsprinciper för att beskriva hur en individ kommer svara på träning. Dessa grundprinciper kan även vara bra att ha i åtanke då vi analyserar vår egen träningsplanering. Principerna är:

  • Anpassning:
  • Specificitet
  • Individualisering
  • Progression
  • Kontinuitet
  • Variation
  • Systematik

Anpassning (Adaptation)

Träning är en stress som akut sett sänker en individs prestationsförmåga. Efter träningen inleds en återhämtningsperiod där idrottarens förmåga återgår mot ursprungsprestation. Om återhämtningen är optimal så kan även systemet förbättras genom en kompensation.

Förenklat kan sägas att nästa träningspass komma då vår kompensation nått sitt maximala värde. Om ingen träning läggs på kommer vi hamna i regression ett tillstånd där vår kropp bryts ner för att minska energikostnaden i vila. Kurvans utseende och tidsspann är beroende på faktorer såsom det individuella passets intensitet och volym samt hur stor del av kroppen som påverkas av träningsstimuli. Återhämtningens längd kommer påverkas till stor del av hur vi optimerar återhämtning med kost och återhämtningsstrategier som vi tillämpar.

Specificitet
Kroppens svar på ett stimuli är väldigt specifikt. Specificitet bekräftar den gamla träningsregeln vi blir bra på det vi tränar. Men det krävs att vi tittar närmare på vad vi faktiskt tränar i ett träningspass. Vid analys av en rörelse bör alla dess aspekter tas med i beräkningen samt en analys göras vilka delar som är svagast i rörelsen och således belastas med en högre intensitet. För att förstå mer om rörelsens komplexitet se dynamiska systemteorin och vad är prestation

Individualitet
Anpassningen till ett specifikt träningsstimuli skiljer sig åt mellan individer. Nybörjaren behöver endast en lågintensiv belastning för att förbättras. Samma relativa belastning för en elitidrottare kanske inte ens är tillräckligt hög för att behålla sin prestation. Individens mognad, kompetens och erfarenhet samt den individuella responsen på ett stimuli kommer att bestämma hur vi tränar en individ. Det är här vi kan förstå vikten av en god och långsiktigt samarbete mellan tränare och utövare där träningen kalibreras för att passa individens behov. Idrottsforskning är i huvudsak genomförd på individer på motionsnivå och mer sällan på elitidrottare, och skillnader mellan olika individers respons på en träningsperiod döljs i statistiken genom att medelvärdet används för att förklara effekten av träningen. Kvaliteten på träningsstudier är ur ett forskningsperspektiv ofta låg eftersom det uppkommer praktiska svårigheter att genomföra studien.

Tränaren jobbar med individer. Eftersom responsen skiljer sig mellan individer är det viktigt att tränaren metodiskt undersöker och dokumenterar idrottarens respons på olika träningsformer. För tränare för ett lag eller en grupp är det dessutom en stor utmaning att se individerna inom gruppen och planera utifrån varje individs individuella behov. Den vetenskapliga metoden med frågeställning, undersökning och analys kan användas för att på ett systematiskt sätt samla information om idrottaren och optimera idrottarens träning.

Progression & Variation
Progression är en systematisk förändring av träningsstimuli i syfte att ge optimalt träningsstimuli i varje träningspass samt för att idrottarens idrottsliga kompetens och prestationsförmåga ständigt ska förbättras.

Om samma stimuli läggs på gång på gång kommer kroppen ha anpassat sig och stimulieffekten avtar. För att förhindra en stagnation av träningsutveckling måste tränaren konstant variera träningen så att kroppen ständigt får en förändring i träningsstimuli.

Kontinuitet
För att en aktiv ständigt ska utvecklas krävs att ovan beskrivna principer tillämpas med en kontinuitet dvs att träningen bedrivs med tillräcklig hög frekvens för att vi ständigt förbättra oss. Under ett år så kommer frekvensen av olika träningsdelar förändras beroende på målet med träning. Då en fokusförändring förändras ska inte de gamla fokusområden förglömmas utan istället sättas på underhållsträning så att inte den erhållna förbättringen hamnar i regression. Förmågan att planera kontinuitet i träning beskrivs i nedan område systematik.

Systematik
Träning bör vara genomtänkt och planerad så att vi kan uppnå träningsmål. Träningen inom alpint handlar om att eliminera individuella begränsningar som påverkar individens förmåga att lösa en stor variation av rörelseuppgifter. Systematiken bygger på utvärdering, analys och målbildarbete där olika faktorer prioriteras utifrån dess påverkansgrad på prestation. Systematik innefattar även områdena fysiologi, biomekanik, psykologi, sociologi så att vi kan balansera individens totala stressbelastning med återhämtning samt att vi kan organisera ordning och tidpunkt för att eliminera olika typer av begränsningar. Det finns många olika teorier till hur träning ska systematiseras och faller normalt under området periodisering.

Referenser 

Böcker 

PERIODIZATION

TRÄNINGSPLANERING

Artiklar 

NEW HORIZONS FOR THE METHODOLOGY AND PHYSIOLOGY OF TRAINING PERIODIZATION

THE GENERAL ADAPTATION SYNDROME: A FOUNDATION FOR THE CONCEPT OF PERIODIZATION

PERIODIZATION THEORY: CONFRONTING AN INCONVENIENT TRUTH

SHORT-TERM PERIODIZATION MODELS: EFFECTS ON STRENGTH AND SPEED-STRENGTH PERFORMANCE

BIOLOGICAL BACKGROUND OF BLOCK PERIODIZED ENDURANCE TRAINING: A REVIEW

HIGH-INTENSITY INTERVAL TRAINING, SOLUTIONS TO THE PROGRAMMING PUZZLE

PERIODIZED NUTRITION FOR ATHLETES

THE QUANTIFICATION OF TRAINING LOAD, THE TRAINING RESPONSE AND THE EFFECT ON PERFORMANCE

TRAINING TRANSFER: SCIENTIFIC BACKGROUND AND INSIGHTS FOR PRACTICAL APPLICATION