Ungefärlig ålder 

Pojkar: 9-12 År

Flickor: 8-11 år

Generellt rörande träning 

Rörelsemål
Perioden är en av de viktigaste perioderna för teknikinlärning och barnet har en mycket hög förmåga att lära sig nya rörelser vilket bör stimuleras. I slutet av perioden startar tillväxtspurten som innebär förändringar i barnets proportioner, vilket försvårar teknikinlärning under kommande perioder. Målet är att utöva många olika rörelsemönster och en stor variation skapar en rörelsebank som gynnar framtida prestation. Barnet bör hålla på med flertalet idrotter samt utöver träningen ha en hög fysisk aktivitet.

  • Lägsta nivå av fysisk aktivitet
    • Minst 60 min/dag
      • Aerob och intensiteten måttlig till hög
    • Högintensiv aerob aktivitet
      • 3 ggr/vecka
    • Muskel & Skelettstärkande träning
      • 3 ggr/vecka 60 min daglig fysisk aktivitet

  • Vidareutveckla och förfina fundamentala rörelsemönster.

  • Vidareutveckla och förfina idrottsliga rörelsemönster

  • Barnet har nu genomfört sitt andra rörelsetest och kan utföra basövningarna med en god teknik. Nu gäller det att introducera träningar med fokus på styrka. Barnet ska lära sig styrkepassets struktur med uppvärmning, aktiv rörlighet, styrketräning, nedvarvning och rörlighetsträning. Fokus är att stärka muskulaturen runt alla kroppens leder och fortsätta med rörelseträning, vilket har som mål att skapa grunden för framtida komplexa övningar.

  • Introducera gymnastiska övningar med fokus på rörelsekvalitet, balans och kontroll

  • Barnet bör konditionsträna regelbundet med fokus på lekar och spel

  • Delta i tävlingar som gynnar utveckling utifrån ålder och förmåga

  • Se till att minst 70% av idrottande är baserat kring träning och att högts 30% av tiden tillägnas tävlingsverksamhet

  • Uppmuntra till aktiv lek på fritid

Metodik
Organisationen kan öka i träningen. Mer tid kan läggas på rena övningar men fokus bör fortfarande vara att öka barnets förståelse för rörelsen via känsla istället för mängder av information.

Snöträning 9-12 år

 

Snöträning för barn i 9-12 års ålder bör vara allsidig och lekfull, medans strukturen i träningspasset förändras och liknar mer och mer upplägget för teknikutveckling inom utförsåkning. Den aktiva ska få en fördjupad kunskap kring de faktorer som påverkar utförsåkningens prestation.  Ledaren använder sig av rörelseuppgifter och manipulerar miljön samt använder sig av den aktivas inre feedback för att utveckla skidåkarens tekniska färdighet samt förståelse för skidåkningens grundrörelser påverkan på skidans interaktion med snön samt resultatet.  

 

Tränaren bör använda en stor variation i träningen för att utveckla en bred motorisk kompetens på skidor samt utveckla fundamentala färdigheter inom utförsåkning. Följande förändringar kan användas för att utveckla utförsåkaren. 

Manipulering av miljö för att uppnå inlärningsmål:

  • Fysik - Energier (Fallhöjd, lutning, hastighet)
  • Form - Terrängvågor, bansättning, doserade kurvor
  • Underlag - Hårt, mjukt, isigt, bana, offpist
  • Sensorisk inflöde - Flatljus, snöfall, uppknäppta pjäxor
  • Utrustning- Olika skidor och material

I takt med att barnens rörelseförmåga förbättras kan olika typer av bansättningar stimulera utveckling av färdigheter.

Att blanda tekniska moment med mer taktiska moment, är delar som bör finnas med i planering och utformning av skidpass.

Att i denna ålder träna svängen och få till runda svängar för att förstå att ytterskidan styr svängen och att den ska kantas gör man med fördel i storslalom och super g. När känslan och taktiken och tekniken sitter kan man gå vidare med slalom.

 

Träningen kan utformas efter följande målsättning.

  • Träningen ska vara lekfull, inbjudande och utmanande
  • Ökad förståelse för friåkningens betydelse, både som uppvärmning, rörelseträning och inlärning av specifika färdigheter.
  • Utveckla balans och rörelseförmåga
  • Utveckla taktiska och tekniska färdigheter
  • Attityd och inställning

Exempel på färdigheter som bör vara på välutvecklade vid 12 år 

  • Åka skärande svängar i lätt terräng
  • Åka blandat stora och små svängar utan stavar
  • Åka bana innehållande slalom och storslalom sväng samt tält och hopp
  • Åka i en bana i terrängvågor
  • Snurra 360 åt båda hållen med snökontakt
  • Åka staket i fallinjen med rytm i lätt terräng.
  • Åka friåkning samt i bana med stavisättning
  • Tävlingsmiljö i klubben och eventuellt med närliggande klubbar 
  • Delvis ta ansvar för utrustning, tex bära sina skidor och torka av skidorna

Träningsårets struktur

Snöträningens struktur