Skidåkarens tolkning och handlingsmöjligheter
Ekologisk perspektiv på lärande och interaktion med omgivningen
Ekologiska perspektivet på lärande är inspirerad av Eleanor Gibson och Anne Picks arbete och teorier som beskrivs i boken "An Ecological Approach to Perceptual Learning and Development". Bilden ovanför beskriver på ett förenklat sätt hur vi uppfattar vår värld och hur vi interagerar med den. Alla objekt sänder ut affordanser vilket är handlingserbjudanden, vissa av affordanserna kan vi agera på direkt och interagera med objektet medan vissa affordanser öppnas då vi använder verktyg såsom skidor. Interaktionen och handlingsmöjligheterna med en skidbacke skiljer sig om vi har skidor eller skor. Även om vi har skidor på oss i en skidbacke kommer våran individuella kompetens skapa möjligheten att använda affordanserna. Skidbacken har lika många affordanser för en nybörjare som för en världscupåkare, dock har nybörjaren inte kompetensen att använda affordanserna som världscupåkaren har pågrund av bristande teknisk kompetens och kanske inte ens kan upptäcka affordanserna på grund av mindre erfarenhet av skidåkning och handlingsmöjligheterna skidbacken och skidorna tillgängliggör. Nybörjaren måste således utforska skidmiljön på många olika sätt för att lära sig upptäcka och agera på affordanserna som finns i miljön. Om en nybörjare fritt får utforska miljön så kommer den att använda affordanser som kanske inte är så produktiva för att uppnå en optimal lösning på olika rörelsemål, tränarens roll blir som en mentor att guida den aktiva genom miljön och genom sin erfarenhet få den aktiva att upptäcka produktiva affordanser i miljön samt undvika ansamling av ickeproduktiva affordanser.
Tolkning och respons
När utförsåkaren står i startgrinden innan start kommer grundförutsättningar vara det som främst kan förutspå resultatet. Grundförutsättningarna optimeras genom mångårig process av träning. När utförsåkaren ger sig ut från grinden så kommer idrottarens tyngdpunkt accelerera på grund av att tyngdkraften accelererar individen och överför potentiell energi till rörelseenergi. Individen ska rikta om energi genom en bana. Vid varje riktningsförändring kommer sinnena (1) ta in information vilket ger en bild på uppgiften och miljöförhållanden (2) och på ett sådant sätt ge information om vilka handlingsmöjligheter (3) individen har. Individen tar in informationen och jämför handlingsmöjligheterna med de individuella begränsningar (4) som individen har. Systemet koordineras (5) för att hitta bästa förutsättningar utifrån miljö, uppgift och individuell kompetens och respons (6) genomförs. Sinnena ger feedback (7) om resultatet av respons och information jämförs med rörelsemål och korrigeras (8) flertalet gånger för att närma sig rörelsemålets syfte och mål