Ungefärlig ålder

Pojkar: 6-9 År

Flickor 6-8 År

GENERELL TRÄNING

Barnet introduceras till idrotten och en regelbunden träning. Nervsystemet och det kardiovaskulära systemet är utvecklat till en hög mognadsnivå vilket gör att båda systemet stimuleras bra med träning.

Lekstadiet har en särskild gynnsam period för att utveckla rörlighet och snabbhet moment som är viktigt att få in i leken. Barnets flerledsmuskler (muskler som går över fler än en led såsom rectus femoris eller biceps brachii) är mer utvecklade jämfört med enledsmusklerna (muskler som endast går över en led såsom bröstmuskeln) vilket kan göra barnets rörelser grovmotoriska.

Anaeroba systemet är inte helt färdigutvecklat vilket kan begränsa arbetsförmågan vid hög intensitet, men barnet kan genomföra roliga, lekfulla och högintensiva konditionspass utan fara för hälsan.

Barnet har hög förmåga att lära sig nya rörelser och fokus bör ligga på att introducera flertalet rörelsemönster på ett lekfullt sätt samt att skapa grunden för framtida träning. Detta görs genom att rikta in träningen på att matcha de rörelse-, stabilitets- och teknikkrav som ställs inom idrotten.

Rörelsemål:
Träningen fokuseras på att utveckla teknik och fundamentala rörelsemönster. Träningen är välorganiserad och rolig. Fasen bygger upp en fysisk allsidighet som är gynnsam för framtida hälsa och prestation

  • Lägsta nivå av fysisk aktivitet
    • Minst 60 min/dag
      •  Aerob och intensiteten måttlig till hög
    •  Högintensiv aerob aktivitet
      • 3 ggr/vecka
    • Muskel & Skelettstärkande träning
      • 3 ggr/vecka 60 min daglig fysisk aktivitet

  • Skapa en hög rörelsekvalitet i de fundamentala rörelsemönstren innan idrottspecifika rörelser introduceras i generella träningen

  • Skapa grunden för framtida idrottande genom att ha en balans mellan de olika fysiska kvaliteter som är grunden i atletism
     
  • Utveckla teknik och en hög effektivitet i rörelsemönster som är stabiliserande, förflyttningar och påverkar föremål

  • Skapa en rutin för att efter träningen jobba med åtgärder som gynnar återhämtning och rörlighet

  • Träna snabb riktningsförändringsförmåga i respons till stimuli under en tidsperiod från 0-5 sekunder

  • Lär in grunderna i styrketräning med hög och bibehållen rörelsekvalitet då rörelsen belastas på olika sätt (med kroppsvikt, gummiband, vikter)

  • Lär barnet att följa lekar och idrottens normer och regler

  • Olika idrotter bör bedriva 3-4 tillfällen per vecka

METODIK

FYSTRÄNING

Grunden för hälsa och framtida prestation är att genomföra rörelser på ett ekonomiskt och effektivt och på så sätt uppnå rörelsemål. Vi kan dela upp alla rörelsecykler i en startposition och en slutposition samt rörelse emellan dessa lägen.

Om vi tar atletisk hållning som exempel kommer vi först se att individen har en balanserad hållning så att den kan på ett avslappnat sätt skapa en atletisk hållning, därefter utmanar vi den positionen med krafter i olika riktningar, med trötthet, med koordinations eller balanskrav och ser att individen kan bibehålla positionen. Vi utmanar positionen med att stå i armhävningsposition, hängande rodd, sidoplanka, planka med ett ben lyft. Därefter lägger vi till att testa armar ovanför huvud med hängande, hålla en stång ovanför huvudet och sist handstående.

Alla steg ska genomföras utan att grundpositionen förändras dvs att det inte sker kompensationer i ryggradens position, armarnas position osv. Om vi sen ska lära oss att lyfta ett objekt ovanför huvudet ska vi kunna göra detta utan att tappa den atletiska hållningen. Vi testar då startposition och slutposition på samma sätt beskrivet ovan. Därefter introducerar vi rörelsen och genomför den mycket långsamt för att få en korrekt rörelsebana, vi belastar rörelsebanan med långsamma rörelser, balansrörelser osv. När vi klarar av att genomföra alla steg på en viss rörelsehastighet så kan vi gå vidare till nästa hastighet. På vuxna kan vi lätt genomföra detta på ett organiserat sätt.

Barnet i lekperioden har inte samma tålamod och fokus som en vuxen och vi måste då vara mer pedagogiska i inlärningen. Ett sätt är att jobba kring självbegränsande övningar såsom en handstående. Vi säger till barnet att bli stel som en pinne och att se till att pinnen är så rak och lång som möjligt, utifrån denna position ska vi utmana barnet i att hålla balansen på händer med hjälp av en ledare som stabiliserar rörelsen. Även atletisk hållningsprogressionen kan göras lekfull genom olika lekar och parövningar såsom tippa skottkärra, mubräckan, fågelhund på jakt för att nämna några.

Fundamentala rörelsemönster som hoppa kan instrueras utifrån specifika rörelsemål likaså löpning i sand utan att sjunka ner, spring i takt med musik, spring tyst, landa tyst, hoppa och låt som en raket.

Träningen bör blanda riktad träning för att ge barnet specifika rörelsemål där fokus från ledaren är att optimera ett rörelsemönster till fri och lekfull träning där barnet får använda och anpassa nyvunna och effektiva rörelsemönster i en stimulerande miljö.

 

SNÖTRÄNING 6-9 år

RÖRELSEGLÄDJE  & BALANS

Snöträning i åldrarna 6-9 år handlar om RÖRELSEGLÄDJE & BALANS . Alla alpina grenar och skicross bör tränas, där vi skapar förutsättningar för rörelserna inom utförsåkningen och fundamentala rörelsemönster. Träningen bör i majoritet bestå av att vi skapar olika typer av metodiska banor och pedagogiska friåkningsövningar/utmaningar för att utveckla balansen och öka förståelse av att svänga med skidorna parallella, både på sladd och på skär.  Det kan tex vara en blandning av korta och långa svängar, i samma bana kan man också ha markering för hockeystopp och rondeller för att ta sig upp i backen för att sedan åka neråt igen. Det är av vikt att öppna upp för att ge rörelseuppgifter där åkarna får lösa det utifrån sina egna förutsättningar och för att relativt enkelt lyckas och vilja utmanas mer. Till exempel att glida på en skida för att svänga på en skida, till att åka sväng i sväng på en skida. Att åka Skicross är ett bra sätt att få åkarna att förstå vilken rörelse som skall göras och var den ska göras. Ledaren kan hjälpa till att para ihop barnen på ett sätt där denna anser att barnen på ett säkert sätt bäst lär sig av varandra.

Tävlingar är till för att lära, att försöka applicera alla moment man lärt sig och utföra det i en tävlingsbana. Tävlingsbanor ska endast användas vid enstaka tillfällen i träningen.

TRÄNINGSUPPLÄGG SNÖ

INLEDNING: Att börja och sluta träning på samma ställe med en informativ lugn stund är bra för tryggheten för barnen. Det kan till exempel handla om att inleda kortfattat med att säga hur snön och vädret är idag och vad träningen ska innehålla, ca 5 min.  

TRÄNINGSMOMENT: Träningarna skall innehålla varierade rörelsemönster helst med miljön som lärare och som knappt kräver muntlig beskrivning. Se exempel på bansättning och träningsmoment i bladverkets övningsbank 

AVSLUTNING: Avslutningsvis samlas man i en ring, sammanfattar träningens huvudpunkter och skapar en rutin som stärker gemenskap exempelvis: går varvet runt och gör highfive med alla i sin grupp, ca 5 minuter. Målet med avslutningen är att alla lämnar träning glada, utmanade och nyfikna på vad nästa träningspass ska innehålla. 

FREKVENS: Snöträning i den här åldern kan ske två gånger i veckan, 30-40 träningar/ år. Ca 60-90 minuter per gång. Träningarna ska bedrivas i närheten till barnets hemvist och anpassas efter årstid och förutsättningar i den miljö barnet befinner sig. Träningarna kan gärna ordnas så att barnet kan fortsätta åka skidor efter träning och utforska berget genom sin skidåkning. Träningspassen skapar en knytpunkt som stärker intresset för utförsåkning och lockar barnets nyfikenhet till att fortsätta att utvecklas som allsidiga skidåkare. Barnen bör även uppmanas att allmänt ha ett aktivt liv fyllt av rörelserikedom och en mångfald av idrotter. 

Exempel på färdigheter som bör vara på välutvecklade vid 9 års ålder 

  • Åka och svänga med parallella skidor
  • Glida på en skida i taget i grön backe
  • Hockeystopp med snösprut åt båda håll
  • Hoppa i ett hopp
  • Åka baklänges
  • Att kunna åka lift på egen hand
  • Tävlingsmiljö i klubben
  • Delvis ta ansvar för utrustning, tex bära sina skidor eller stavar

I lekstadiet kan man med enkelt språk, förklara vilka rörelser som har effekt för vad som sker i backen.
Allsidighet bidrar till anpassning.
Låt barnens nyfikenhet att lära sig nya saker styra snöträningen, utmana på rätt sätt med hjälp av uppfinningsrikedom, utgå från att träna så brett som möjligt i övningar och moment som innefattar så många grundrörelser som möjligt.

 

Träningsårets struktur  

Snöträningens struktur